Máximacollege

Het Máximacollege is een kleinschalige school voor voortgezet onderwijs in Ridderkerk, gestart in 2007, gericht op twee groepen jongeren. Vanaf het schooljaar 2010-2011 heeft het praktijkonderwijs klassen in alle leerjaren. Het praktijkonderwijs coacht jongeren die makkelijker in de praktijk dan uit boeken leren en dus moeite hebben met leren op school. Het VMBO+ begeleidt jongeren die tussentijds uitvallen in het VMBO-onderwijs.

Het Máximacollege werkt met zgn. onderwijsleerbedrijven die in twee groepen te verdelen zijn: bedrijven die winst maken of kostendekkend zijn en bedrijven die een bijdrage leveren aan de woonomgeving, aan Ridderkerk. Voorbeelden hiervan zijn een cateringbedrijf (winstgevend), bedrijfsrestaurant (kostendekkend) en dierenweide (kost geld maar levert allerlei activiteiten op voor de gemeenschap).

De bedrijven die momenteel al draaien zijn:

• Bedrijfskantine Gemeente Ridderkerk;
  • Restaurant in schoolgebouw;
  • Catering en
  • Kapsalon
  • Dierenweide
  • Klusbedrijf

Voor 2012 staan op de rol: groenbedrijf en timmerwerkplaats. Al deze bedrijven moeten uiteindelijk onderdeel uitmaken van een zogenaamde werkschool, een nieuw initiatief van het rijk, waarin ondernemers en het onderwijs samen werken aan de arbeidsscholing van jongeren.

Contactpersoon:
Martijn van Eeuwijk