Máximacollege

Een kleinschalige school voor Praktijkonderwijs

Wie zijn wij?
Het Máximacollege is een kleinschalige school voor voortgezet onderwijs in Ridderkerk. Wij richten ons op twee groepen jongeren. Het praktijkonderwijs coacht jongeren die makkelijker in de praktijk dan uit boeken leren. ‘De Rebound’ begeleidt jongeren die tussentijds uitvallen binnen het regulier onderwijs.

Doelgroep
Praktijkonderwijs is bestemd voor leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar en met een IQ tussen 55 en 80. Daarbij moeten zij leerachterstanden van meer dan 50% hebben op de gebieden van begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en inzichtelijk rekenen.

Uitstromen
Binnen het Máximacollege zijn er drie verschillende soorten uitstroom richtingen;

• AGB Arbeidsgericht met begeleiding
  • AG Arbeidsgericht
  • AGL Arbeidsgericht met leren.

Sectoren
Het Máximacollege biedt de volgende sectoren aan:

• Detailhandel en Logistiek
  • Groen en Dier Horeca
  • Techniek
  • Zorg en Facilitair

In elke sector kan een leerling een (branche)certificaat behalen.

Stage
Vanaf het derde leerjaar gaan leerlingen op stage. Eerst één dag. Daarna, afhankelijk van de leerling en het stagebedrijf, wordt de stage uitgebreid tot twee of meer dagen. De leerling gaat op stage als de docent vindt dat hij of zij daar klaar voor is. Daarbij wordt gekeken naar de inzet en werkhouding tijdens de theorielessen, diensten en praktijkvakken.

Een groot gedeelte van onze leerlingen gaat na onze school werken, een kleiner gedeelte leerlingen gaat verder leren en een gedeelte leerlingen combineert het werken en leren.
Om onze leerlingen zo succesvol mogelijk en kansrijk op de arbeidsmarkt te laten zijn bieden we op school diverse branche erkende opleidingen aan. Deze certificaten worden door externe examinatoren geëxamineerd en hebben een grote waarde op de arbeidsmarkt.

Githa van der Windt
06 – 12 17 28 07